Færdighedsregning & emnetræning for 7.klassetrin. 40 s., A4. Pris 90,- kr. incl. moms og forsendelse.
Bogen indeholder:
30 opgavesæt á 25 opgaver - udarbejdet/opbygget på samme måde som afgangsprøven i færdighedsregning.
Emnetræning - indenfor områder, som erfaringsmæssigt ofte kan give anledning til problemer.
__________________________________________________________________________
Facitliste, 40 s. A5. Købes separat - se forsiden.
Faglige mål. Matematik 7.klassetrin.
Addition:
Hele tal og decimaltal m. tierovergange
Regler for leddenes rækkefølge
Hele tal med brøker
Brøk + brøk (2, 3 ell. flere. Finde fællenævner)
Subtraktion:
Hele tal, negative tal og decimaltal m. tierovergange (lån)
Decimaltal fra helt tal/fra decimaltal m. tierovergange (lån)
Brøk fra hele tal og brøk fra brøk
Multiplikation:
Hele et- og to- og trecifrede tal m. tierovergange
Regler for leddenes rækkefølge
Andre talsystemer (5 timer = 300 min.) (3 år = 36 mdr)
Decimaltal med hele tal og decimaltal m. tierovergange
Hele tal med brøk
Division:
Division m. tieroverføring
Andre talsystemer (72 mdr = 6 år) (240 min = 4 timer)
Regler for leddenes rækkefølge
Talkendskab:
Kende positive og negative hele tal
Systemer i talrækker m. positive og negative tal
Aflæse/afsætte decimaltal og positive/negative tal på tallinie (fx termometer)
Regne med potens (og kende rod og eksponent) (103: 10 er roden, 3 er eksponenten)
Positionssystemet, hele tal og decimaler
Kende klokken – regne med tid
Afrunding/overslag af beløb som hovedregning
Reduktion af ligninger
Løse ligninger med en variabel
Parenteser, hæve plus/minus-parenteser
Gange ind i parenteser
Anvende formler (fx mobiltelefoni: 300 kr. mdl. + 2 kr./min. Dvs. Mdl. udgift = 300 + 2 * x)
Brøker/decimaltal/procent:
Kende ægte/uægte brøker
Forlænge/forkorte brøker
Omsætte enkle brøker ↔ decimaltal ↔ %
Finde given brøkdel af helt tal
Brøkdel af given figur
Procent af given figur/beløb
Koordinatsystem:
Aflæse og afsætte punkter i koordinatsystem
Aflæse x- og y-værdier på graf
Tegne en lineær funktion ud fra angiven tabel
Geometri:
Kende plane figurers navne (trekant, firkant, kvadrat, cirkel, rektangel, parallelogram, femkant)
Kende rumlige figurers navne (pyramide, cylinder, kugle )
Trekanter – retvinklede/spidsvinklede/stumpvinklede
Kende begrebet vinkelret (90o)
Tegne/måle vinkler
Kende begrebet vinkelsum (vinkelsummen i en trekant er 180o – i en firkant 360o )
Kende og tegne linier ved givne figurer (diagonal, højde, grundlinie, diameter, radius)
Konstruere tegninger ud fra angivne mål m. passer og vinkelmåler (kvadrat, rektangel, trekant, cirkel)
Tegne fra forskellige synsvinkler (arbejdstegning, dvs. fra oven, fra siden og forfra)
Enkel perspektivtegning
Kende til/kunne tegne parallelle linier
Kende til ligedannethed
Anvende spejling/forskydning/drejning
Målestoksforhold (omregne enkle tegnings-mål til virkelige mål – forstå 1 : 100)
Omkreds og areal (måling og beregning af figurer)
Enkel rumfangsberegning ved hjælp af formel
Matematik i anvendelse:
Beregning af lån, opsparing og rente
Anvende brøkdele i praktiske sammenhænge (hvor stor en brøkdel er der tilbage, når….)
Anvende areal, omkreds i genkendelige sammenhæng (hvor stor er grunden…)
Omregne måleenheder (1300 m = 1,3 km) (3 dm = 0,3 m) mv.
Indhente data og anvende/aflæse diagrammer
Kende og bruge typetal og gennemsnit i arbejde med data
Udfaldsrum og sandsynlighed i forskellige sammenhænge (Udfaldsrum: Det samlede antal muligheder)